Blog Archive

Tuesday, July 14, 2009

BILA CIKGU CERITA TENTANG MANSUHNYA PPSMI...

Assalammualaikum...

Saya bukan nak cerita tentang setuju ataupun tidak tapi tadi saya buka laman blog sepupu saya yang juga seorang guru matematik and of course she must speaks in english when teaching her students kan... kesian lak... tapi bila baca ayat-ayat sepupu saya ni, rasanya dia agak sedih gak bila nak dimansuhkan ppsmi ini. Rasanya yang perlu diubah adalah cara pengajarannya dan diberikan sedikit kelonggaran kat cikgu-cikgi yang agak tergagap-gagap bila speaking london ni.

Tak salahnya PPSMI ini, malah Tun Mahathir juga tidak bersetuju PPSMI ini dimansuhkan, takkan jadi omputihnya anak-anak kita ini walaupun belajar dalam bahasa Inggeris. Malahan saya rasa mereka bertuah kerana diberikan pendedahan awal berkenaan terma-terma sains dan maths di dalam bahasa inggeris.

saya dapat rasa mcmana susahnya belajar math dan sains dalam bahasa inggeris tanpa basic/ asas semasa di sekolah dulu apabila saya ke universiti. Penat siot... buku-buku semua dlm english, kita ni pening dah ni. soalan mudah tapi bila in english, mcm nak tercabut kepala. Alangkah indahnya kalau saya dapat belajar asasnya semasa bersekolah dulu.

so...Kerajaan dah tetapkan lagi 3 tahun baru nak mansuhkan. Buat guru-guru, selamat mengajar... buat adik-adik yg sempat belajar sains dan math dlm english, tahniah kerana nanti takler pening sgt bila sambung pelajaran ke peringkat yg lebih tinggi... yang tak dpt ke peringkat tinggi tu, carilah bidang kemahiran sebagai kerjaya, jgn dok hisap dadah pulak...

buat semua guru,

TERIMA KASIH DAUN KELADI,
ATAS BUDI YANG DIBERI,
AKU KAN SELALU MENGINGATI,
TULUS KASIH JASA BAKTI...

No comments:

I-SINAR PENGELUARAN AKUAN 1 KWSP

  i-SINAR DIBUKA KEPADA SEMUA AHLI KWSP YANG TERJEJAS PENDAPATAN AKIBAT COVID-19 Permohonan   dalam talian  bermula 21 Disember 2020  https:...

Popular Posts